Barna på Osae Krodua Nursery school i Ghana vil bli leger, piloter, pastorer og andre ting – men aller helst vil de bli som Jennifer Amueku.
Tekst: Kristine Eikeland, Foto: Star of Hope Kenya
– Jeg pleier å fortelle elevene om mitt eget liv for å inspirere dem til å studere hardt, forklarer Jennifer, lærer ved førskolen.
[perfectpullquote align=”full” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Det er første skoledag. Det er ikke bare en milepæl i hennes eget liv, men i hele slektens historie.[/perfectpullquote]
Hennes historie starter også i Osae Krodua. Året er 1995, og unge Jennifer er litt nervøs. Hun har på seg uniformen sin, en kjole full av bittesmå røde ruter, og går med forsiktige skritt mot skolen. Det er første skoledag. Det er ikke bare en milepæl i hennes eget liv, men i hele slektens historie. Ingen av kvinnene i familien hennes har noen gang tidligere fått mulighet til å starte på skolen. Rundt henne svaier andre rødrutede kjoleskjørt ivrig fra side til side, og de små føttene deres tripper raskt og lett over falmet oransje jord.
Gir tilbake
19 år senere går Jennifer bortover den samme veien – også denne gangen med sommerfuglene flaksende i magen. På skolen venter barna ved pultene sine. På henne.
– Jeg bestemte meg for å komme tilbake til landsbyen min fordi jeg ønsket å bruke det jeg hadde lært til å gi noe tilbake til samfunnet, sier Jennifer og kaster et varmt blikk på barna i klasserommet.
[perfectpullquote align=”full” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]- Jeg bestemte meg for å komme tilbake til landsbyen min fordi jeg ønsket å bruke det jeg hadde lært til å gi noe tilbake til samfunnet, sier Jennifer og kaster et varmt blikk på barna i klasserommet.[/perfectpullquote]
I den lille landsbyen Osae Krodua har kun to prosent av den voksne befolkningen gått på skolen. Star of Hope’s førskole har imidlertid 170 elever, noe som er med på å endre denne statistikken. I Ghana må nemlig alle barn lære seg engelsk for å kunne begynne på grunnskolen, og dette får barna i Osae Krodua muligheten til å lære seg på førskolen. I tillegg får de servert lunsj hver dag, noe som gjør det mulig for foreldrene å sende barna på skolen i stedet for at de må arbeide for å tjene penger til mat.
Lokale svar på globale spørsmål
– Jeg er så takknemlig for Star of Hope og mine faddere som gjorde det mulig for meg å ta en utdanning. Uten dem kunne jeg ikke jobbet som lærer her i dag. Nå vil jeg hjelpe en ny generasjon med barn, sier Jennifer.
[perfectpullquote align=”full” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]– Uten dem kunne jeg ikke jobbet som lærer her i dag. Nå vil jeg hjelpe en ny generasjon med barn, sier Jennifer.[/perfectpullquote]
Det gjør hun ved å være en rollemodell i lokalsamfunnet, men også ved å være en av flere millioner nye lærere verden over. Disse har bidratt til å gi flere barn muligheten til å gå på skolen, og antall barn i skolealder som ikke får skolegang har sunket drastisk. I år 2000 var det 100 millioner barn i skolealder som ikke gikk på skolen. I 2015 gjaldt dette 57 millioner- altså nesten en halvering i forhold til for bare femten år siden.
Dette er SOH Ghana:
- Star of Hope har arbeidet i Ghana siden 1983 og driver før- og grunnskoler i fattige landsbyer ute i distriktene.
- I dag har vi totalt 6 prosjekter hvor det hver dag går 700 barn.
- Vi arbeider også med utvikling av landsbyer ved at vi gir støtte til jordbruk, helsepleie og virksomheter som kan gi inntekter, fremfor alt blant kvinner.
- Vi har utstyrt klinikker, renovert flere statlige skoler, startet utlånsbanker, boret brønner og bygget dammer som gjør det mulig for bøndene å vanne jorden i tørkeperioder.